مقایسه دستگاه سختی گیر رزینی و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO|آوین گستر البرز

مصرف بهینه آب و بازگرداندن آب غیر قابل استفاده به چرخه منابع آبی ، دو موضوع اصلی مطرح شده در سطح جهانی است و کلیه دانشمندان و پژوهشگران در پی یافتن راه حل های کارآمد برای رفع نیاز بشریت از منابع آبی هستند.
یکی از روش های موثر در پکیج تصفیه آب و فاضلاب استفاده از روش اسمز معکوس و سختی گیر رزینی می باشد

آشنایی با  سیستم  تصفیه آب اسمزمعکوس و نحوه عملکرد سیستم اسمز معکوس چیست ؟

اسمز معکوس آلاینده ها را از آب تصفیه نشده یا آب ورودی به دستگاه حذف می کند و این کار را وارد کردن فشار آب به یک غشای نیمه تراوا انجام می دهد. آب ورودی به سیستم اسمز معکوس به کمک پمپ ها به داخل فیلتر های ممبران وارد می‌شود و از طریق منافذ ریز موجود در غشای ممبران تصفیه می گردد. آب تصفیه شده از سمت دیگر خارج می گردد و آب دارای املاح و نمک ها به عنوان پساب از سیستم حذف می گردد. یک غشای نیمه تراوا دارای منافذ کوچکی است که آلاینده ها را مسدود می کند اما به مولکول های آب اجازه می دهد تا از آن عبور کنند.

اسمز معکوس از پمپ‌های قدرتمند برای هدایت آب در فیلترهای مختلف مانند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر ممبران استفاده می نماید. با این فرآیند ها یک سیستم آب شیرین کن تضمین می کند که انواع ناخالصی ها با موفقیت از آب خام حذف می شوند. نتیجه این فرآیندها در نهایت تولید آب پاک و به دور از انواع آلودگی ها می باشد.

 

مزایای سیستم اسمز معکوس

  • 90 درصد آلاینده های محلول را کاهش می دهد
  • آلاینده های فلزات سنگین را از بین می برد
  • آفت کش ها را حذف می کند
  • ناخالصی های آلی را از بین می برد
  • بهاعث بهبود طعم آب می‌شود
  • جریان مداوم آب سالم را تامین می کند
  • قابلیت ارائه سطوح مختلف تصفیه آب را دارد

 

معایب روش و کاربرد اسمز معکوس

مهم ترین ایراد فرآیند تصفیه از طریق روش اسمز معکوس ، حذف کلیه ناخالصی‌ های آب از جمله املاح مفید برای بدن می باشد. خوشبختانه با پیشرفتی که در این زمینه حاصل گردیده ، فیلترهای مخصوصی تعبیه شده اند که تمامی املاح مفید را بعد از فیلتراسیون آب، مجدداً به آن بازمی‌ گرداند.

سختی گیر رزینی چیست ؟

سختی‌گیر آب توسط فرآیند تبادل یونی، یون‌های کلسیم و منیزیم (یون‌های اصلی ایجادکننده سختی آب) را از آب حذف می‌کند. وقتی آب وارد مخزن حاوی املاح معدنی می‌شود، از بستر دانه‌های کروی شکلی به نام رزین عبور می‌کند. رزین عموما از مواد پلیمری به نام پلی‌استایرن ساخته شده که توسط یون سدیم، باردار شده‌اند. دانه‌های رزین بار منفی داشته و یون‌های کلسیم و منیزیم حاوی بار مثبتند. چون بارهای مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند، بخش منفی مواد معدنی موجود در آب به بخش مثبت رزین جذب می‌شود.

 

 

مزایای استفاده از سختی گیر رزینی

1- این روش هزینه کمتری دارد.

2- دستگاه از طول عمر بالایی برخوردار است.

معایب روش سختی گیر رزینی

مهم ترین ایراد این روش اینست که رزین ها با جابجایی کلسیم و سدیم ، باعث می گردند تا میزان سدیم موجود در آب بالاتر رود و این برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند خطرزاست ولی این موصوع نیز امروزه اصلاح گردیده و استفاده از فیلتر پتاسیمی این مشکل را برطرف نموده است.

 

تفاوت بین سختی گیر و دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

انتخاب بین سختی گیر آب یا دستگاه آب شیرین کن صرفاً به نیازها و مشکلاتی که شما در استفاده از آب با آن رو به رو هستید بستگی دارد. آیا مشکل وجود آب سخت با غلظت آهک بالا است؟ در این مورد، راه حل ایده آل نصب یک سیستم ضد رسوب آهک مانند سختی گیر آب است. آیا آلودگی یا غلظت بالای مواد معدنی در آب وجود دارد؟ کارآمدترین راه حل نصب سیستم اسمز معکوس است. به طور کلی هر کدام سیستم های فیلتراسیون و تصفیه آب کاربرد مختص خودشان را دارند و قطعا تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در ادامه به بررسی تفاوت بین سختی گیر و دستگاه تصفیه آب می پردازیم:

  • سختی گیرهای آب سختی آب را کاهش می دهند در حالی که سیستم اسمز معکوس به تصفیه آب برای آشامیدن و سایر اهداف کمک می کند.
  • سختی گیرهای آب از تبادل یونی برای جایگزینی مواد معدنی که باعث سخت شدن آب با پتاسیم یا سدیم می‌ شوند، استفاده می‌ کنند تا آب شما بدون سختی شود، در حالی که سیستم‌ های اسمز معکوس مواد معدنی، نمک، باکتری ‌ها و سایر ناخالصی‌ های آب را کاهش می ‌دهند.
  • سختی گیر آب به سیستم اسمز معکوس کمک می‌ کند تا با سختی آب کنار بیاید و از آسیب رسیدن به فیلتر ممبران و سایر قطعات گران قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی جلوگیری می نماید.
  • سختی گیرها با حذف مواد معدنی، آب بدون سختی تحویل می دهند. در حالی که سیستم اسمز معکوس با حذف ناخالصی ها از آب به شما آب آشامیدنی می دهد.
  • دستگاه سختی گیر آب و دستگاه اسمز معکوس یک جفت عالی هستند که هزینه های شما را کاهش می دهند و همچنین آب فوق العاده و با کیفیت را برای شما فراهم می کنند.

استفاده از سختی گیر آب قبل از یک سیستم اسمز معکوس توصیه می‌شود. با استفاده از این نوع سیستم، در واقع از تجمع رسوب آهک در غشاهای سیستم اسمز جلوگیری می‌شود و به مصرف انرژی کمتر و عملکرد بالای تجهیزات خانگی منجر می‌شود و عمر فیلتر ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *