ممبران های تصفیه آب یکی از عناصر اصلی فیلتراسیون در سیستم های تصفیه آب محسوب می شوند، زیرا با دقت بسیار بالایی که دارند، تقریبا همه آلاینده های موجود در آب را حذف می کنند. اما موضوع این است، که در سال های اخیر به دلیل وارد شدن ممبران های تقلبی با ظاهری شبیه ممبران های معروف و شناخته شده ای مانند فیلمتک باعث شده است خریداران زیادی متحمل هزینه های گزاف برای نگهداری از سیستم تصفیه آب خود شوند.

روش های تشخیص فیلتر ممبران اصلی و تقلبی

 فیلتر ممبران های تصفیه آب یکی از عناصر اصلی فیلتراسیون در سیستم های تصفیه آب محسوب می شوند، زیرا با دقت بسیار بالایی که دارند، تقریبا همه آلاینده های موجود در آب را حذف می کنند. اما موضوع این است، که در سال های اخیر به دلیل وارد شدن ممبران های تقلبی با ظاهری شبیه ممبران های معروف و شناخته شده ای مانند فیلمتک باعث شده است خریداران زیادی متحمل هزینه های گزاف برای نگهداری از سیستم تصفیه آب خود شوند.

بنابر این لازم است در مورد نحوه تشخیص ممبران های تصفیه آب اصل از تقلبی مواردی را با هم بررسی کنیم. البته که تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی کار بسیار دشواری است، که حتی در برخی موارد برای افراد کارشناس در این زمینه نیز مشکل به نظر می رسد؛ اما شاید با دانستن یک سری اطلاعات در رابطه با تفاوت ممبران های اصل و تقلبی به ما کمک کند خرید مطمئن تری داشته باشیم.

 

 

روش‌های تشخیص فیلتر ممبران اصلی اسمز معکوس


یک سری از پارامترها وجود دارند، که جهت تشخیص ممبران های اصل از تقلبی می توانند موثر باشند. برخی از مهم ترین این پارامترها شامل موارد زیر می باشند:

تعداد لایه های فیلتر ممبران

تعداد لایه های فیلتر ممبران ملاک تعیین کننده برای کیفیت آن نیست، مخصوصا زمانی که قرار است برندهای مختلف ممبران با یک دیگر مقایسه شوند. اما بعضا برخی از افراد سودجو در تولید ممبران برای کم شدن هزینه های تولید تعداد لایه کمتری را نسبت به فیلتر ممبران اورجینال برای فیلتر قرار می دهند. کم کردن تعداد لایه ها در تصفیه آب تاثیر دارد. تعداد لایه های فیلتر ممبران مشخص است و می توانید آن ها را بشمارید. می توانید تعداد لایه های فیلتر را با اطلاعات شرکت سازنده فیلتر ممبران اصلی مقایسه کنید.

 

برند فیلتر ممبران

برند فیلتر را هم مورد توجه قرار دهید . بعضی اوقات این برند، نام یک فروشگاه تا تولید کننده است. برند را در اینترنت جستجو نمایید که آیا این برند سازنده فیلتر ممبران می باشد؟ اگر این نیست پس به طور حتم فیلتر تقلبی است. خیلی مهم است که در این مورد دقت کنید که فیلتر یک برند واقعی را داشته باشد. چندین و چند برند داخلی در بازار وجود دارد که با سرچ کردن و کمی تحقیقات به آن ها پی می برید.

 

نوع بسته بندی

تمام فیلترهای ممبران تصفیه آب اصل، دارای بسته بندی مشخص شده‌ای هستند که با دیگر ممبران‌های تصفیه آب متفاوت می‌باشند. تولیدکنندگان ممبران هم برای بسته بندی این فیلترها طراحی‌های ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند. در زمینه بسته بندی باید به این نکته توجه داشت که مشخصات فیلتر یا اطلاعات آن روی محصول و بسته درج شده باشد و همخوانی دقیقی با محصولات درون بسته داشته باشد. از دیگر نکات در این زمینه آن است که فیلترهایی که اصل و اورجینال هستند، دارای کیفیت بسته بندی خیلی بالاتری می‌باشند.

 

لیبل روی فیلتر ممبران

منظور ما از لیبل فیلتر ممبران همان برچسب مشخصات است که کنار جعبه چسبانده شده است. این لیبل حاوی اصلاعات مختلفی است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

  1. سریال نامبر: عدد منحصر به فردی که برای هر ممبران مشخص شده است.
  2. GMID: مخفف واژه “Global Model Identification Number” است و یک شماره منحصر به فرد برای آن مدل ممبران است. بطور مثال GMID برای ممبران BW30-400 با شماره ۹۸۶۵۰ تعیین شده است.
  3. عدد ۳ رقمی: منظور از این عدد برای ما مشخص نیست!
  4. مدل ممبران: بطور مثال BW30-400 Dry

با توجه به اطلاعات موجود روی لیبل به دو طریق تشخیص فیلتر ممبران اصلی از تقلبی امکان پذیر است!
روش اول از طریق عدد ۳ رقمی است، که در ممبران‌های اصلی این عدد در رنج ۱۰۰ یا ۲۰۰ است. ولی ممبران‌های تقلبی با اعدادی در رنج ۷۰۰-۸۰۰-۹۰۰ یا حتی ۰۴۵ مشخص شده‌اند!
روش دوم از طریق فونت استفاده شده برای نوشتن مدل ممبران است. مدل ممبران‌های تقلبی با فونت خیلی تمیز نوشته شده که ظاهرا با پرینتر لیزری چاپ شده است. در حالی که، مدل ممبران اصلی با فونتی شبیه چاپگر‌های سوزنی نوشته شده ‌است، که ظاهری شبیه پیکسل دارد.

 

میزان حجم آبدهی فیلتر ممبران

بر روی همه فیلترهای ممبران حجم آبدهی آن ها ذکر شده است، دقت کنید این مقدار با مقدار روی جعبه و لیبل محصول یکسان باشد. حجم آبدهی با ظرفیت تولید آب فیلتر ممبران بر حسب متر مکعب بر ساعت یا گالن در دقیقه بیان می شود.

 

وزن فیلتر ممبران

در میان تمام پارامترهای تشخیص فیلتر ممبران اصلی از غیر اصل، موضوع وزن هم می‌تواند تعیین کننده باشد. اصولا تعداد لایه‌های ممبران‌های تصفیه آب تقلبی از نمونه اصلی آن خیلی کمتر است و دارای وزن کمتری هم نسبت به ممبران‌های اصلی می‌باشد. پس باید نسبت به وزن آن‌ها هم اطلاعات کامل داشته باشید که موقع خرید، ممبران های تقلبی را خریداری نکنید.

 

بوی مواد نگهدارنده 

 

به دلیل حساسیت بالایی که فیلترهای ممبران دارند، بلافاصله بعد از تولید در کارخانه بسته بندی می شوند. داخل بسته بندی آنها از مواد نگهدارنده برای جلوگیری از خراب شدن فیلتر ممبران استفاده می شود.

بعد از تولید به این دلیل که ممبران در تماس با هوای آزاد دچار کاهش کیفیت و طول عمر نشود، به محض تولید آن را بسته بندی می کنند. بنابر این با باز کردن بسته بندی فیلتر ممبران باید بوی مواد نگهدارنده را استشمام کنید.

 

 

سرتیفیکیت فروشنده (وارد کننده) ممبران

بعضی از شرکت‌های فروشنده ممبران ادعا می‌کنند که خودشان مستقیم اقدام به خرید از نمایندگی کرده‌اند و از طرف شرکت سازنده گواهی معتبر (سرتیفیکیت) دارند. ولی متاسفانه اکثرا این ادعای کذبی بیش نیست و سرتیفیکیت آن‌ها جعلی هست!
آیا قابل تشخیص است؟ این مورد روش دقیقی نیست ولی در بعضی موارد قابل تشخیص است. به این صورت که اگر مشاهده کردید هویت ایرانی شرکت وارد کننده ممبران درون سرتیفیکیت مشخص است، در جعلی بودن آن به هیچ وجه شک نکنید. دلیل آن هم کاملا مشخص است!

 

 

فیلتر ممبران چه برندی را بخرم؟

حال که برخی از پارامترهای تشخیص ممبران های اصل از تقلبی را بررسی کردیم، می توان به سختی این فرایند پی برد. بنابر این این که ممبران چه برندی را بخرید؟ مهم است اما نه به اندازه خرید از فروشگاه یا وب سایت معتبری که تضمین کننده محصول خریداری شده توسط شما باشد,

در انتخاب برند فیلتر ممبران تصفیه آب بهتر است با مشورت یک فرد کارشناس با توجه به نوع آب ورودی و هدف از تصفیه آب، محصول مناسب برای کاربرد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید، که با توجه به زیاد شدن فیلترهای ممبران تقلبی در بازار ایران، تنها راه اطمینان از خرید محصول اصل مراجعه به فروشگاه ها یا وب سایت های معتبر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *