خواص فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی آب

پارامترهای کیفیت آب      خواص فیزیکی شیمیایی

با توجه به اهمیت آب در زندگی امروزه و با توجه به مشکل کم آبی، شناخت ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب کمک خوبی در استفاده درست از این نعمت الهی می‌کند. پارامترهای کیفیت آب که همان خصوصیات شیمیایی ، فیزیکی ، بیولوژیکی آب می باشد  کیفیت آب را مشخص می کند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با این پارامتر ها آشنا سازیم.خواص فیزیکی شیمیایی

خواص فیزیکی آب

خواص فیزیکی آب-وزن مخصوص آب

وزن مخصوص آب در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد بیشترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد که این مقدار برابر 1 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته در حالت کلی وزن مخصوص آب را در محاسبات برابر یک در نظر می‌گیرند. این پارامتر در مسائل مربوط به هیدرولیک جریان آب و همچنین در جداسازی مواد معلق از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواص فیزیکی آب-درجه بخار شدن آب

درجه بخار شدن آب ارتباط زیادی با فشار محیط دارد، به گونه  ای که اگر فشار محیط کاهش یابد باعث می‌شود که آب در درجه‌ی حرارت پایین نیز به بخار تبدیل شود.

اگر فشار مطلق در لوله‌های مکش به 0.5 تا 0.2 اتمسفر برسد آب در درجه حرارت محیط نیز بخار می‌شود.

این پارامتر در بخش لوله‌کشی صنایع آب و فاضلاب و در طراحی پمپ‌ها مدنظر قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای مهم این پارامتر کنترل پدیده‌ی کاویتاسیون است.

 

خواص فیزیکی آب-حل پذیری گازها در آب

حل پذیری گازها در آب به دو عامل فشار و دما بستگی دارد به گونه‌ای که با افزایش فشار و کاهش دمای آب، گازها به راحتی در آب حل می‌شود.

این پارامتر در تصفیه فاضلاب صنعتی بخصوص و در بخش خروج گازهای خطرناک از آب و فاضلاب و بهبود طمع و مزه آب نیز کاربرد دارد.

 

خواص شیمیایی آب

مهم ترین خواص شیمیایی آب شامل موارد زیر می باشد :

pH

اسیدیته

قلیائیت

هدایت الکتریکی

سختی

خواص شیمیایی آب – pH

pH از مهم‌ترین خواص آب بوده و بیانگر میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب است. pH به صورت عددی بین ۰ تا ۱۴ تعیین می شود به طوری که عدد ۷ خنثی ، از ۰ تا ۷ محدوده اسیدی و از ۷ تا ۱۴ محدوده قلیایی یا بازی است.

خواص شیمیایی آب – اسیدیته

به مقدار یون هیدروژن اضافی گفته می شود که در برابر یون هیدروکسید موجود در آب یافت می شود و یکی از پارامترهای مهم در بحث خوردگی می باشد. عامل اسیدیته معمولا ناشی از دی‌اکسید کربن آزاد به صورت اسیدکربنیک است.

ویژگی های شیمیایی آب – قلیائیت آب

به ظرفیت کمی آب به منظور خنثی کردن یک اسید قوی تا یک مقدار PH مشخص گفته می شود.

مشخصات شیمیایی آب – هدایت الکتریکی

به قابلیت یک محلول جهت عبور دادن جریان الکتریسیته هدایت ااکتریکی یا هدایت پذیری الکتریسیته گفته می شود. با توجه به اینکه هدایت الکتریکی به دلیل وجود انواع یون ها در آب ایجاد می شود لذا شاخصی برای تعیین میزان املاح محلول در آب است و  هرچه مقدار کل جامدات محلول TDS در آب بیشتر باشد میزان هدایت الکتریکی آب نیز بیشتر خواهد بود.

خصوصیات شیمیایی آب – سختی

خاصیتی از آب که به دلیل وجود نمک‌ های محلول کلسیم و منیزیم و تا حدی نمک های آهن ، منگنز ، آلومینیوم و روی در آب ایجاد می شود. سختی آب عامل اصلی ایجاد رسوب توسط آب می باشد.

 

خواص بیولوژیکی آب:

در کنار مواد آلی و معدنی که در که در آب وجود دارد تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم وجود دارد. از بین باکتری‌هایی که در آب یافت می‌شود تعداد بسیار کمی از آنها بیماری‌زا بوده و شناخت آنها از باکتری‌های بی‌زیان نیاز به آزمایش‌های دقیق دارد.

معروف ترین و سردسته باکتری‌های موجود در مدفوع اشریاکولی و کلی فرم‌ها می‌باشد که زودتر از سایر باکتری‌ها دیگر شناخته می‌شوند.

به جز باکتری‌ها و ویروس‌ها موجودات کوچک دیگری نیز در آب هستند که بیماری‌زا نبوده ولی بو و مزه‌ی آب را تغییر می‌دهند. گروه بزرگی از آنها پلانگتون ها می‌باشد که یا در آب شناورند و یا روی سنگ‌های کف رودخانه و جدار کانال‌ها یافت می‌شود.خواص فیزیکی شیمیایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *