آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی RO که با نام اسمز معکوس (Reverse Osmosis)

کاربرد دستگاه آب شیرین کن RO در صنایع مختلف

همانطور که در بخش معرفی دستگاه RO شرکت آوین گستر البرز مطرح کردیم استفاده از سیستم های آب شیرین کن RO و دبل RO در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و در این مقاله قصد داریم بصورت مختصر به کاربرد هر یک از آنها بپردازیم و امیدواریم بتوانیم شما بیننده و کاربر گرامی را با این تجهیزات آشنا کنیم.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن RO و دبل RO

صنابع نیروگاهی

بیش از 95 درصد انرژی الکتریکی مصرفی در جهان را نیروگاه های حرارتی تامین می کنند و تصفیه آب صنعتی برای انواع مختلف نیروگاه های حرارتی امری حیاتی است. از آب برای تولید بخار و به حرکت در آوردن توربین و در برج های خنک کننده استفاده می شود و لازمه ی استفاده از آب در موارد فوق داشتن آبی خالص و بدون املاح می باشد که با استفاده از سیستم های آب شیرین کن RO میتوان به آن دست یافت.

برج های خنک کننده:

آب مصرفی در سامانه های تهویه مطبوع و برج های خنک کننده میتواند مشکلات فراوانی چون :

تشکیل رسوب . خوردگی تجهیزات و……. به وجود بیاورد. لذا پیشنهاد می شود آب قبل از ورود به سیستم تصفیه شده و سپس به سیستم تزریق شود.

دام و طیور:

اگر چه آب ماده مغذی برای دام و طیور محسوب نمی شود ولی یکی از ارکان حفظ حیات هر جاندار بوده آب باعث محلول شدن مواد قابل هضم غذا و انتقال آن به نقاط مختلف بدن و دفع مواد زیان

آور می شود. وجود آب برای حفظ تعادل مایعات بدن . دفع مواد زاید .حفظ تعادل صحیح یون ها .

کمک به هضم غذا .جذب و سوخت و ساز مواد غذایی ضروری است لذا آب تصفیه شده سبب می شود ضریب تبدیل غذا در بدن دام تغییر پیدا کرده و پروتئین ها و مواد مغذی در غذا جذب بدن دام شود .

دیگ های بخار :

بدون شک مهم ترین عامل در تولید بخار آب و کیفیت آن می باشد. کیفیت آب ورودی به دیگ بخار تاثیر مستقیم بر عملکرد دیگ بخار و مصرف انرژی آن دارد در صورتی که آب ورودی به دیگ های بخار تصفیه شده باشد جلوگیری می کند از رسوب ناشی از کلسیم منیزیم سیلیکا و همچنین موجب افزایش عمر مفید دیگ و  جلوگیری از خردگی پایپینگ آن می شود .

کارخانجات تولید آرد :

کارخانجات آرد به عنوان صنعت مادر در بخش صنایع غذایی مطرح هستند و علاوه بر تامین مواد اولیه بسیاری از کارخانجات صنایع غذایی ازجمله کیک .کلوچه . نان . نشاسته . و ………..

محصولات  کارخانجات آرد  بر سفره ی تمام خانواده ها و سبد غذایی اعضای جامعه وجود دارد .

از این رو رعایت موارد بهداشتی از زمان  برداشت گندم تا مرحله ی پخت عمده ترین مسعولیت سازمان غله و وزارت بهداشت در این بخش را تشکیل می دهد . در کارخانجات آرد به منظور آماده سازی گندم به جهت آرد شدن رطوبت گندم ورودی را با استفاده از دستگاه رطوبت زنی به میزان 16 الی 20 درصد می رساند . و سپس آن را وارد مرحله آرد سازی می کند وبه همین علت نیاز است رطوبت ایجاد شده به وسیله آب تصفیه و ضد عفونی شده صورت پذیرد .

دستگاه آب شیرین کن RO در استخر :

در استخر های مختلف تصفیه آب به صورت فیزیکی با فیلتراسیون یا فیلتر کردن آب صورت می پذیرد که در این روش ذرات معلق و نا خالصی های موجود در آب جدا می شوند و آب ضد عفونی شده و به چرخه استخر باز می گردد . در صورت وجود آب با  TDS بالا نیاز است آب  RO شده سپس به جرخه استخر اضافه شود تا جلوگیری شود از ایجاد رسوب در مکانیزم استخر .

صنایع لبنی و غذایی :

در اغلب صنایع لبنی و غذایی کیفیت شیمیایی آب اهمیت بسیاری دارد زیرا مصرف آب با کیفیت شیمیایی نا مطلوب سبب ایجاد صدمات زیادی به دستگاه ها و تجهیزات تولید در صنعت می شود .

مهم ترین این صدمات می توان خاصیت رسوب گذاری و یا خورندگی آب مصرفی را نام برد که سبب آسیب رسانی به لوله ها مخازن و سایر تجهیزاتی که در تماس با آب هستند می شود در ضمن در خیلی از موارد آب برای استفاده در محصول کاربرد دارد که در صورت تصفیه شدن و ضد عفونی شدن باعث به وجود آمدن کیفیت و رضایت تولید کننده می شود.

صنایع نوشیدنی :

آب تصفیه شده در کارخانجات نوشیدنی ها اهمیت به سزایی دارد آب شامل کلیه جامدات محلول در خود می باشد که مجموع این جامدات با واحد  TDS اندازه گیری می شود در تولید نوشیدنی ها هرچه این عدد  TDS کمتر باشد محصول تولید شده دارای کیفیت بهتر و مصرف کمتر موادی از قبیل شکر کنسانتره اسانس و………. می شود .

کارخانجات شیرینی و شکلات :

عمدتا در کارخانجات شیرینی و شکلات آب در  دو مورد مصرف دارد یک : مصرف آب از لحاظ کیفیت شیمیایی در دستگاه ها و تجهیزات تولید دو: مصرف آب برای تولید محصول که از لحاظ شیمیایی و میکروبی حائظ اهمیت می باشد .

صنایع شیمیایی :

صنایع شیمیایی جز صنایع زیر ساختی یک کشور محسوب می شود که علاوه بر تولید محصولات نهایی بخش عمده ای از محصولات میانی را تولید می کنند که در صنایع دیگر مصرف شده و به گونه ای نیاز دیگر صنایع را تامیین می نماید . استفاده از آب تسویه شده در این صنایع علاوه بر بالا بردن کیفیت محصول قیمت تمام شده این مواد را کاهش می دهد و این کاهش قیمت می تواند در قیمت تولیدات محصولات وابسته تاثیر گذاشته و وضعیت محصولات را به لحاظ قیمتی در بخش صادرات تقویت نماید .

کشاورزی:

منابع آب کشاورزی از دو بخش آب های سطحی و آب های زیر زمینی تامین می شود کیفیت آب برداشت شده از این منابع معمولا مناسب مصرف برای کشاورزی نمی باشند وجود برخی ترکیبات معدنی و ذرات شن و ماسه و همچنین برخی ترکیبات عالی که باعث ایجاد طعم و بو در آب می شوند وهمچنین باعث ایجاد رسوب در لوله و اتصالات می شوند نیازبه تصفیه آب را بیشتر میکند .در ضمن آب تصفیه شده باعث حاصل خیزی خاک و افزایش تولید محصول می گردد .

بیمارستانی :

سیستم های تصفیه آب برای واحد های همودیالیز  نقش حیاتی دارند . لذا اطمینان از اینکه کیفیت آب وارد شده به سیستم های همودیالیز دارای استاندارد های پزشکی می باشد حائز اهمیت است .

سیستم های تصفیه آب . آبی را فراهم می کند که در آن سطوح آلاینده هایی که برای بیماران دیالیزی سمی شناخته شده اند به طور مداوم کمتر از حد توصیه شده نگهداری می شود.

صنایع دارویی و آزمایشگاهی :

آب مصرفی در صنایع دارو سازی باید از نظر میکروبی و شیمیایی دارای ویژگی هایی باشد تا مورد تائیید استاندارد های دارویی قرار گرفته و قابل استفاده در فرایند های تولید باشد . از مهم ترین شاخص های کیفی آب دارویی میزان عوامل میکروبی و بیولوژیکی می باشد . بر این اساس انتخاب یک روش ضد عفونی موثر) UV (  یکی از اساسی ترین اصول در طراحی یک تصفیه آب دارویی می باشد.
بهتر از برای درک بهتر پکیج ضد عفونی کننده UV به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *