هدایت الکتریکی یا EC آب چیست؟

هدایت الکتریکی یا EC یکی از پارامترهای تعیین کیفیت آب است و نشان‌ دهنده توانایی آب در انتقال جریان الکتریکی و میزان املاح هادی موجود در آب است. نمک و سایر مواد محلول در آب  به یون های مثبت و منفی تبدیل شده که این یون ها باعث هدایت الکتریکی می شوند. هدایت نشان دهنده کیفیت آب و میزان املاح محلول است.

 

هدایت الکتریکی (EC) چیست؟


EC آب یا هدایت الکتریکی معیاری از توانایی آب برای هدایت جریان الکتریکی در داخل آب می‌باشد این ویژگی با تمام غلظت عناصر یونیزه شده ی آب و مقدار دماییکه هنگام اندازه‌گیری انجام می‌شودربط دارند. EC آب را با دستگاهی به نام EC متر  و بر اساس میزان میکرو موسدر سانتیمتر اندازه می گیرند. با اندازه‌گیری EC آب می‌توانید به کیفیت آب و طبقه بندی آن پی برد.

EC آب رابطه مستقیمی با مقدار TDS آب دارد که مقدار آن را می توان کمتر از ۱۵۰۰میکرو زمینس بر سانتیمتر در نظر گرفت. البته این مقدار متغیر بوده و به سایر پارامتر های آب هم بستگی دارد. . EC معادل electrical conductivity  به معنای هدایت الکتریکی می باشد. براي اندازه گيري TDS آب مقدار EC آن را مي توان اندازه گرفت و از طريق فرمول TDS را بدست آورد.

 

 

عوامل موثر بر EC


  • درجه حرارت با افزایش درجه حرارت هدایت نیز افزایش می یابد طوری که با افزایش یک درجه حرارت هدایت الکتریکی دو درجه افزایش می یابد. هدایت آب را بطور استاندارد در 25 درجه سانتیگراد اندازه گیری می کنند

 

  • گازها محلول در آب نظیر CO2 و NH3 باعث بالا رفتن هدایت می شود

 

  • یون های H+ و – OH که باعث افزایش هدایت می شوند. بنابر این برای اندازه گیری هدایت باید محلول تقریبا خنثی باشد، بطور مثال برای اندازه گیری هدایت در حضور آمونیاک نمونه را باید با اسید گالیک خنثی کرد.

 

محاسبه هدایت الکتریکی


یکی از راه­‌های ساده تعیین غلظت املاح محلول در آب، اندازه‌گیری هدایت الکتریکی است. آب مقطر یا آب خالص تقریباً هادی جریان الکتریسیته نیست ولی اگر در آب نمک‌های ‌محلول ‌وجود ‌داشته ‌باشد، آب را هادی جریان ‌الکتریسیته می‌کند. ‌هر چه مقدار املاح حل شده در آب بیشتر باشد قابلیت هدایت الکتریکی نیز افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر مقاومت الکتریکی آن کاهش می‌یابد. با توجه به ‌نقش درجه ‌حرارت در میزان هدایت الکتریکی آب، اندازه‌گیری‌ها نسبت به درجه حرارت استاندارد که همان ۲۵ درجه ‌سانتیگراد است بایستی اصلاح گردد. ‌هدایت ‌الکتریکی به ازای افزایش هر درجه سانتی­گراد تقریباً ۲ درصد افزایش می ‌یابد که می ‌توان آن را بصورت زیر نشان داد:

EC25 =ECt-0.02 (t-25) ECt

 

ارتباط EC و TDS چیست؟


در بسیاری از مواقع TDS و EC یکسان در نظر گرفته میشوند، اما این دو با هم فرق دارند. چون TDS کل مواد محلول در آب را اندازه گیری می کند. این مواد محلول همگی ممکن است در هدایت جریان برق نقش نداشته باشند و به همین دلیل رابطه خطی و ثابتی نمی توان میان این دو شاخص ارائه داد. اما می توان به طور کلی گفت، آب با TDS بالا بدون شک EC بالایی نیز خواهد داشت. در مقابل، با کاهش TDS میزان قدرت هدایت الکتریکی آب نیز کم میشود.
در حالت کلی، EC برخلاف TDS هیچ اطلاعاتی درباره نوع و مقدار هر یک از املاح موجود در آب ارائه نمی دهد. اما به دلیل ساده و سریع بودن نحوه اندازه گیری هدایت الکتریکی، می تواند یک شاخص برای پی بردن به کیفیت آب باشد. اگر مقدار املاح آب باید به طور دقیق اندازه گیری شود، شاخص هدایت الکتریکی گزینه مناسبی نخواهد بود و TDS باید سنجیده شود.
دلیل اینکه نمی توان میان این دو رابطه خطی ارائه داد، تاثیر پارامترهای غلظت و دما بر EC است. اگر دمای آب را 25 درجه سانتی گراد و ثابت در نظر بگیریم، رابطه TDS=a* EC را می توان مانند جدول زیر ارائه داد. a در اینجا ضریب است و به صورت زیر می توان آن را در نظر گرفت:

 

 

ارتباط EC و TDS چیست؟

 

چگونه EC آب را کاهش دهیم؟


کاهش EC به شیوه های مختلفی امکان پذیر است :

  •  اسمز معکوس یا دستگاه آب شیرین کن  صنعتی :

در این دستگاه ها با استفاده از غشای نیمه تراوا، املاح و یون های موجود در آب جداسازی شده و هدایت الکتریکی تا حد مطلوبی کاهش پیدا می کند.

  • تبخیر نیز از دیگر روش های موثر در این زمینه است که اجرای آن در سطح صنعتی مقرون به صرفه نیست.

 

جمع بندی


هدایت الکتریکی یا EC یکی از پارامترهای مهم در اندازه گیری توان آب برای هدایت جریان برق است. این شاخص با اندازه گیری یون های موجود در آب می تواند هدایت الکتریکی را نشان دهد. به همین دلیل است که آب های فوق خالص و آب مقطر قدرت رسانایی بسیار کمی دارند. برای کاهش این شاخص از روش های مختلفی از جمله اسمز معکوس و تبخیر می توان استفاده کرد که در دستگاه های تصفیه آب پیاده سازی میشوند.
با توجه به اینکه محصولات تصفیه آب آبسازه به صورت اختصاصی و بعد از آنالیز آب طراحی و تولید میشود، شاخص EC را تنظیم نموده و در سطح استاندارد قرار می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصولات می توانید با کارشناسان آورین گستر البرز تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *