روش های تصفیه آب صنعتی

روش های تصفیه آب صنعتی

سیستم تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف از پرکاربرد ترین روش ها است. آب به عنوان ماده مهم در صنایع شناخته شد. اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه صنعتی برای بازیابی آب مهم و پر رنگ می شودو  در سراسر جهان یکی از مولفه های مهم در صنعت تولید و از مهم ترین عناصر در تولید صنعتی است. آب پاک برای همه افراد و صنایع حیاتی است. به دلیل کمبود آب قابل استفاده برای افراد و صنایع مختلف نیاز به روش هایی است که بتوان آب مورد نیاز صنایع مختلف را از منابع آب زیر زمینی تامین کرد.

با کاهش منابع آب و افزایش نیاز به منابع قابل استفاده در کشاورزی، گلخانه ها، کارخانجات، صنایع مختلف نیاز به تصفیه آب صنعتی زیاد شده است. با توجه به چالش اقتصادی و هزینه تصفیه آب صنعتی، صنایع نیاز به استفاده از دانش افراد با تجربه و خبره برای طراحی  تصفیه آب صنعتی  دارند. علاوه بر بهره مندی از آبی سالم و خالص، در هزینه های تصفیه آب صرفه جویی می شود. تصفیه آب صنعتی  با استفاده از روش های مختلف انجام می شود.

 

انواع روش های تصفیه آب صنعتی

 

روش سیستم تبادل یونی

در این روش ، تصفیه‌ آب بر مبنای استفاده از رزین‌های تبادل یونی استوار می‌باشد.سیستم های تبادل یونی در دو دسته کلی، سیستم‌های سختی‌گیر و سیستم های تولید آب فوق خالص وجود دارند. درسیستم‌های تبادل یونی جهت سختی‌گیری از رزین‌هایی استفاده می‌شود که قادر به حذف منیزیم و کلسیم از آب عبوری هستند که از آنها در پیش تصفیه آب سیستم‌های اسمز معکوس، پیش تصفیه‌ آب ورودی به بویلرها و به طور کلی جهت نرم‌سازی آب استفاده می گردد.

 

دسته دوم سیستم‌های تبادل یونی در تولید آب با خلوص بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، که با توجه به کیفیت آب ورودی پس ازسیستم تصفیه آب صنعتی RO و یا به طور مستقل جهت خالص‌سازی کامل آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها در صنایع آزمایشگاهی، صنایع پزشکی، تولید داروها و سرم‌ها، صنایع الکترونیکی، صنایع آرایشی و بهداشتی، کوره‌های القایی، صنایع باتری سازی، به طورکلی در کلیه صنایعی که نیازمند خلوص بالای آب هستند می‌توان از این سیستم استفاده نمود.

 

روش های میکرو فیلتراسیون، اولترا فیلتراسیون و نانوفیلتراسیون

تصفیه آب به روش فیلتراسیون شامل میکرو فیلتراسیون (MF)، نانو فیلتراسیون (NF) و اولترا فیلتراسیون (UF) است. این روش ها برای جداسازی مواد آلی استفاده می شود.

 

روش الکترودیونیزاسیون (EDI)

ترکیبی از روش تبادل یونی و فیلتراسیون غشایی است. خروجی آبی بدون املاح و هدایت الکتریکی (EC) پایین است. در سیستم EDI املاح آب از طریق تبادل یونی جدا می شوند. هر واحد EDI از سلول تشکیل شده که بین دو الکترود قرار گرفته است. تفاوت روش EDI با روش تبادل یونی این است که ممبران با جریان برق احیا می شوند و نیازی به مواد شیمیایی برای احیای ممبران نیست.

 

روش الکترودیالیز معکوس(EDR)

این روش حذف املاح معدنی ترا وسط جریان برق DC و غشاهای آنیونی و کاتیونی انجام می دهد. بیش ترین کاربرد فیلتر تصفیه آب روش EDR تهیه آب آشامیدنی و آب شیرین کن است.

 

روش اسمزمعکوس (RO)

در یک عبارت کلی به حرکت جرم از یک محیط به محیط دیگر که بر اثر اختلاف  پتانسیل شیمیایی به وجود می آید فرایند اسمز می گویند. در فرآیند اسمز مایع از بخش محلول رقیق به سمت محلول غلیظ با عبور از یک غشا نیم تراوار حرکت می کند. بر همین اساس فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) یا به اختصار سیستم RO نوعی تکنولوژی برای آب شیرین کن است که بر خلاف فرآیند اسمز با ایجاد یک فشار اسمزی بر روی محلول غلیظ ، محلول غلیظ تمایل دارد به سمت محلول رقیق حرکت کند.گروه صنعتی و تولیدی آوین گستر البرز به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکننده های سیستم های تصفیه آب صنعتی از جمله سیستم هایNF ، سیستم هایMF ، سیستم ضد عفونی کننده(ازن ، UVو کلریناتور) و… در زمینه ساخت حرفه‌ای تصفیه آبRO نیز با استفاده از بهترین قطعات و استاندرادهای بین المللی تولید آب تصفیه کن های صنعتی فعالیت می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *