تفاوت کلر با ازن در تصفیه آب صنعتی|آوین گستر البرز

کلر زنی و ازن‌ساز دو نوع فرآیند تصفیه آب آشامیدنی هستند. تفاوت اصلی بین کلر زنی و ازن ژنراتور در این است که کلرزنی فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با کلر است در حالی که ازن ساز فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با O3 است. به روش تزریق کلر کلریناتور و به تزریق ازن اختصاراً ازن زنی می‌گویند.

مقایسه مزایا و معایب کلر زنی و ازن زنی

تفاوت کلیدی بین سیستم کلرزنی و دستگاه ازن در این است که کلر زنی ضدعفونی آب آشامیدنی با کلر است، در حالی که ازن زنی ضدعفونی آب آشامیدنی با اوزن است.

کلر زنی و ازون زنی فرآیندهایی هستند که برای ضدعفونی آب آشامیدنی مفید هستند. این فرآیندها می‌توانند آلاینده‌ها را از طریق واکنش با آنها حذف کنند تا آلاینده‌های محلول را به آلاینده‌های حل نشده تبدیل کنند.

 

کلر زنی چیست؟

کلرزنی فرآیند افزودن کلر یا ترکیبات حاوی کلر به آب برای اهداف ضد عفونی است. این روش برای از بین بردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در آب لوله کشی بکارگرفته می‌شود و دلیل آن اینست که کلر برای آنها بسیار سمی است. علاوه بر این، عملیات کلرزنی همانند: دستگاه ازن، در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق آب مانند وبا و تیفوئید بسیار عالی عمل می‌کند.

کلر یک ضدعفونی کننده بسیار کارآمد است. می‌توانیم آن را درون منابع آب حجم بالا اضافه کنیم تا پاتوژن‌های بیماری‌زا را که معمولاً در مخازن تأمین آب رشد می‌کنند، از بین ببریم. کلر از نمک (از طریق الکترولیز) تولید می‌شود. معمولاً به صورت گاز در دمای اتاق وجود دارد، اما می‌توانیم آن را به صورت مایع در فرآین گندزدایی استفاده کنیم.

 

تفاوت کلیدی کلر زنی در مقابل ازن ساز

کلر یک اکسید کننده قوی است. بنابراین، باکتری‌ها را از طریق اکسیداسیون مولکول‌های آلی موجود در میکروارگانیسم‌ها از بین می‌برد. در اینجا، کلر و محصول هیدرولیز کلر، اسید هیپوکلروس، گونه‌های شیمیایی باردار هستند که می‌توانند به راحتی به سطح بار منفی پاتوژن‌ها نفوذ کنند. این ترکیبات می‌توانند اجزای لیپیدی دیواره سلولی را تجزیه کرده و با آنزیم‌های داخل سلولی واکنش دهند. سپس میکروارگانیسم‌ها می‌میرند یا توانایی خود را برای تکثیر از دست می‌دهند.

ازن ژنراتور چیست؟

ازن زنی یک فرآیند ضد عفونی است که می‌توانیم از آن برای تصفیه آب آشامیدنی از طریق افزودن ازن استفاده کنیم. O3 می‌تواند برای تصفیه آب آشامیدنی برای حذف پساب‌ها و برای تجزیه آلاینده‌های آلی و معدنی در فاضلاب استفاده شود. با این حال، ازن یک گاز ناپایدار است و به‌سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود. بنابراین، هیچ اثری از باقیمانده ضد عفونی که در طول ازن زنی رخ می‌دهد، وجود نخواهد داشت. (هیچ محصول مزاحم جانبی به شکل باقیمانده تشکیل نمی‌شود.)

 

تفاوت بین کلرزنی و ازن ژنراتور

یک سیستم ازن زنی معمولی، شامل یک ازن ژنراتور و یک راکتور است که در آن O3 می‌تواند به شکل حباب به آب تزریق شود و فرآیند تصفیه را انجام دهد. ازن یک عامل اکسید کننده قوی است. مستقیماً به سطح میکروارگانیسم‌ها حمله می‌کند و دیواره‌های سلولی را از بین می‌برد. در اینجا میکروارگانیسم‌ها سیتوپلاسم خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند واکنش انجام دهند.

تفاوت بین کلرزنی و اوزون زنی چیست؟

کلرزنی و ازن‌ساز دو نوع فرآیند تصفیه آب آشامیدنی هستند. تفاوت اصلی بین دستگاه کلر زن و ازن ژنراتور در این است که کلرزنی فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با کلر است، در حالی که ازن ساز فرآیند ضد عفونی آب آشامیدنی با ازن است. علاوه بر این، کلر زنی شامل اکسیداسیون مولکول‌های آلی در پاتوژن‌ها می‌شود، در حالی که ازن‌زنی شامل تزریق ازن و سبب حمله مستقیم به سطح میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *