Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی یک دستگاه است که برای حذف آلودگی‌های موجود در آب به منظور تولید آب پاک و قابل مصرف در صنایع، کاربرد دارد. این دستگاه‌ها با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی، آب را از بخش‌های مختلفی از جمله ذرات معلق، باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلاینده‌های شیمیایی، آهن و منگنز، نیترات و نیتریت و … تصفیه می‌کنند.

 

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی

دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صنایع، آب برای بسیاری از فرآیندهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای دستگاه تصفیه آب در صنایع غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تولید نوشیدنی های بسته بندی شده:

در تولید نوشابه ها، آب بسیار مهم است و باید آب تمیز و بدون هرگونه ذرات جامد باشد. دستگاه تصفیه آب می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای تصفیه آب به کار رود.

۲- تولید آبمیوه ها:

در تولید آبمیوه ها نیز باید از آب تمیز و خالص استفاده شود. دستگاه تصفیه آب می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای تصفیه آب به کار رود.

۳- تولید شیرینی و قنادی:

در تولید شیرینی و قنادی نیز باید از آب تمیز و خالص استفاده شود. دستگاه تصفیه آب می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای تصفیه آب به کار رود.

۴- تولید لبنیات:

آب تصفیه شده می‌تواند به عنوان آب مصرفی در تولید لبنیات استفاده شود.

در کل، دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی به دلیل اهمیت آب در فرآیندهای تولیدی و همچنین جلوگیری از آلودگی آب و افزایش بهداشت محصولات، بسیار مهم است.

 

 

اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) (به انگلیسی: Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

 

 

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشاورزی

دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشاورزی به منظور تولید آب تمیز و باکیفیت برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای دستگاه تصفیه آب در کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آبیاری:

یکی از کاربردهای اصلی آب در کشاورزی، آبیاری محصولات است. با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، آبی که برای آبیاری استفاده می‌شود می‌تواند خالص و بهداشتی باشد و از این طریق، محصولات کشاورزی نیز بهترین شرایط رشد و توسعه را خواهند داشت.

۲- سیستم های گلخانه ای:

در سیستم های گلخانه ای، آب برای ایجاد شرایط مناسب برای رشد و توسعه محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب مورد استفاده برای سیستم های گلخانه ای می‌تواند خالص و بهداشتی باشد و از این طریق، شرایط مناسب برای رشد و توسعه محصولات فراهم خواهد شد.

۳- تولید محصولات کشاورزی:

در تولید محصولات کشاورزی نیز برخی از فرآیندهای تولیدی از آب استفاده می‌کنند. دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای تصفیه آب به کار رود و به این ترتیب، محصولات کشاورزی با کیفیت تری تولید شوند.

در کل، دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشاورزی به دلیل اهمیت آب در تولید محصولات کشاورزی و همچنین جلوگیری از آلودگی آب و افزایش بهداشت محصولات، بسیار مهم است.

 

اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) (به انگلیسی: Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

 

 

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در فولاد سازی

در صنعت فولادسازی، دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی برای استفاده در فرآیندهای مختلف به کار می‌روند. این دستگاه‌ها عمدتاً برای تصفیه آب خام و تأمین آب پاک، تقویت فرآیندهای شیمیایی و حفاظت از تجهیزات از رسوبات و ذرات جامد استفاده می‌شوند. دستگاه تصفیه آب صنعتی

یکی از کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت فولادسازی، در فرآیند تولید آب سرد است. در این فرآیند، آب خنک شده به اندازه کافی برای استفاده در فرآیندهای دیگر نیاز است. با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب خام تصفیه شده و از ذرات جامد و رسوبات پاک شده و سپس به فرآیند تولید آب سرد منتقل می‌شود.

دستگاه تصفیه آب صنعتی همچنین می‌تواند در فرآیندهای پیرولیز بخار و غیره استفاده شود. در این فرآیندها، کیفیت آب بسیار حائز اهمیت است و آب پاک تصفیه شده تأثیر قابل توجهی بر روی کیفیت و کارایی فرآیند دارد.

به طور کلی، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت فولادسازی به منظور بهبود کیفیت آب، بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی و حفاظت از تجهیزات و خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی قبل از رنگ کردن خودروها، ابتدا آن را در وان چرب‌گیری، آب‌کشی داده می‌شود تا تمامی چربی‌های اضافه پاک شود، بعد از آن عملیات اسید شویی انجام می‌دهند و مجدد عملیات شست‌و‌شو را انجام می‌دهند.خودروها بعد از آب‌کشی با مواد شیمیایی حاوی فسفات جهت جذب بهتر رنگ، شست‌و‌شو انجام می‌شود. تمامی مراحل شست‌‌و‌شو و آبکشی خودروها باید با آب بدون یون انجام شود که احتیاج به دستگاه‌های تصفیه آب RO است.

 

اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) (به انگلیسی: Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

 

 

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی

آب مهمترین منبع انرژی بعد از سوختهای فسیلی به شمار می رود. امروزه در صنعت پتروشیمی وجود آب با کیفیت از الزامات مهم و کاربردی به حساب می آید. تصفیه و استفاده ی مجدد از آبهای غیر قابل استفاده در زندگی روزمره با کمک دستگاه آب شیرین کن صنعتی به کمک صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع مربوطه شتافته است. آب شیرین کن صنعتی توانسته کمک شایانی به استفاده ی مجدد از آب و بهینه سازی مصرف این مایع گرانبها داشته باشد. بخش عظیمی از آب ورودی به این صنعت صرف برج های خنک کننده می شود.

بهینه سازی مصرف آب و حتی استفاده ی مجدد از پساب ها امری مهم تلقی می شود چرا که جمعیت جهان رو به افزایش و توسعه ی صنایع پیش از پیش در حال پیشروی است. به همین علت دانشمندان و دولت ها هر روزه به دنبال تدابیر جدیدی در استفاده ی بهینه از آب هستند. در اینجا مروری بر کاربرد و اجزاء دستگاه آب شیرین کن صنعتی خواهیم داشت.

 

اهداف کلی در تصفیه آب تولیدشده صنایع نفت و گاز عبارت‌اند از :

۱-نفت زدایی

۲-حذف ترکیبات آلی محلول گندزدایی

۳-حذف ذرات معلق و شن

۴-حذف گازهای محلول مانند هیدروکربن‌های سبک، کربن دی‌اکسید و هیدروژن سولفید

۵-شیرین سازی و حذف نمک‌های محلول

۶-سختی زدایی

و روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی هرکدام به‌تنهایی و یا در کنار هم می‌توانند بخشی از اهداف بالا در تصفیه آب تولیدشده در صنایع نفت و گاز را برآورده کنند.

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی در داروسازی

آب به طور گسترده به عنوان یک ماده اولیه در پروسه های فرمولاسیون، ساخت وسنتز مواد اولیه و تولید فرآورده های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا همان طور که گفته شد استفاده از آن حساسیت بالایی دارد. به همین دلیل تصفیه آب در داروسازی الزامی میباشد. آب ها مورد استفاده در این صنعت دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

انواع آب ها در صنایع دارویی :

در صنعت داروسازی آب با کیفیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. معمولاً انواع آب در این صنعت به 8 نوع شامل:

  •   Non-potable
  •   Potable (drinkable) water
  •    Purified water (PW)
  •   Water for injection (WFI)
  •   Sterile water for injection
  •   Sterile water for inhalation
  •   Bacteriostatic water for injection
  •   Sterile water for irrigation

آب خالص PW در مصارف عمومی و تصفیه این نوع آب در داروسازی :

آب PW از آب آشامیدنی به دست می‌آید و معمولا آب PW را برای بدست آوردن آب WFI یا آب مناسب برای تزریق به کار می‌یرند. به این صورت که این آب را از فرآیند اسمز معکوس می‌گذرانند و آن را خالص سازی می‌کنند.

 

آب WFI برای استفاده در تزریقات در صنایع دارویی :

آب برای تزریق یا WFI برای مصارف تزریقی ساخت محصولات تزریقی و شستشوی دستگاه‌های مخصوص ساخت محصولات مخصوص تزریق به کار می‌رود. تصفیه این نوع آب را در دارو سازی از طریق سیستم های اسمز معکوس تصفیه شده که سپس با سیستم های ضدعفونی UV موارد بیولوژیکی آب را حذف کرده و آب را تصفیه میکنند.

 

آب HPW و چگونگی تصفیه این نوع آب در صنایع دارویی:

این نوع آب بسیار خالص است و درجه خلوص آن از آب PW و WFI بیشتر است. آب HPW زمانی استفاده می‌شود که آب در داروسازی برای تولید فرآورده‌های دارویی بکار رود که کیفیت بیولوژیکی آنها باید بسیار بالا باشد. این آب برای تزریق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تصفیه این نوع آب این در صنایع داروسازی با فرآیند دابل اسمز معکوس یا Double RO تولید میشود.

مهمترین عامل تصفیه آب دارویی

از دستگاه تصفیه آب دارویی برای تولید آب استاندارد در صنعت داروسازی استفاده می‌شود که این آب باید دارای استانداردهای خاصی باشد. لوله های به‌کاررفته در این سیستم باید از جنس استیل 316 و داخل پولیش باشند تا احتمال درصد رشد باکتری در آنها به صفر برسد.

تمیزکردن آب شامل حذف یونهای کلسیم و منیزیم توسط رزین های آنیونی و کاتیونی و استفاده از پودرکربن فعال برای خنثی سازی کلر، یکی از پیش مقدمه های مهم در تصفیه آب دارویی بشمار میرود. مهمترین نکته در تولید سیستم آب دارویی آن است که تا حد ممکن مطمئن بشویم آب از لحاظ سختی و میکروبی تا حدی تصفیه شده باشد تا به عنوان ماده خام اولیه در مراحل بعدی توسط دستگاه RO قابل استفاده باشد.

 

 

اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) (به انگلیسی: Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

 

  • کاربرد آب شیرین کن در مرغداری

با توجه به حساسیت بالای کیفیت آب مصرفی در صنعت دام و طیور، استفاده از سیستم تصفیه آب برای این مکانها اهمیت بسیار زیادی دارد. دستگاه تصفیه آب مرغداری میزان املاح را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. این موضوع باعث رشد بهتر و بیماری های کمتر در انواع طیور خواهد داشت. سیستم آب شیرین کن مرغداری این قابلیت را دارد که میزان املاح آب را نسبت به نوع مصرف توسط مصرف کننده تنظیم کند.

طراحی و ساخت سیستم آب شیرین کن به روش اسمز معکوس برای تصفیه و نمک زدایی آب چاه به منظور تامین آب شرب مرغداری، تصفیه بیولوژیکی و ضد عفونی آن در جهت بالا بردن سلامتی طیور،بهداشت و موجب حذف آلودگی های آب و نهایتا شیرین سازی آب برای مصارف مرغداری می شود.

به طور کلی با توجه به استاندارد جهانی، سیستم‌های مرغداری باید از فرایندهای گندزدایی آب و تصفیه آب، به منظور حذف نمک‌های محلول در آب استفاده کنند. سیستم اسمز معکوس، در واقع یک روش غشایی معتبر و مدرن جهانی است که می‌تواند تا 98% املاح موجود در آب را حذف کند.

 

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب مرغداری ها

  1.  جلوگیری از مرگ و میر طیور بوسیله آشامیدن آب ناسالم
  2. افزایش کیفیت محصول و همچنین تاثیر در تغذیه سالم پرندگان
  3. استفاده از دستگاه آب شیرین کن مرغداری، به تأثیر واکسن ها کمک میکند.
  4. مقاوم شدن طیور در برابر برخی بیماری ها
  5. استفاده از آب تصفیه شده در مرغداری ها، باعث بالا رفتن بهره وری و افزایش تولید خواهد شد و از نظر اقتصادی کاملا به صرفه است.

 

آب شیرین کن صنعتی

 

 

آب شیرین کن کشاورزی که به آن دستگاه تصفیه آب کشاورزی نیز گفته می شود، یک مدل آب شیرین کن صنعتی است که آب چاه، قنات یا آب دریا را تصفیه و گندزدایی می کند و آن را برای آبیاری زمین های زراعی و محصولات کشاورزی آماده می نماید. این دستگاه 99 درصد مواد آلی، نمک های محلول و ذرات معلق موجود در آب خام را تصفیه می کند و از بین می برد، در نتیجه آبی سالم و شیرین تولید می کند.

کاربردهای دستگاه تصفیه آب کشاورزی

آب شیرین کن کشاورزی دستگاهی است که با استفاده از آن آب شور و نامناسب را برای محصولات زراعی، سبزیجات و میوه ها تصفیه می کند و آبی شیرین با سختی پایین تولید می نماید. امروزه در اکثر مناطق آب مناسب برای کشاورزی وجود ندارد یا آب موجود به شدت شور و بی کیفیت است، از این رو استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی توصیه می شود زیرا آب شور و دارای ناخالصی باعث می شود محصولات زراعی و سبزیجات رشد خوبی نداشته باشند و زرد و پژمرده شوند.

از این دستگاه کاربردی در گلخانه ها و باغ ها و برای پرورش سبزیجات، میوه، گل و گیاه استفاده می شود. همچنین برای تصفیه آب چاه ها، قنات ها، آب دریاها و آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد. آب شیرین کن کشاورزی با تصفیه آب شور و نامناسب و تامین آب شیرین و باکیفیت، باعث بالا رفتن کیفیت و تعداد محصولات زراعی می شود. در واقع این سیستمها یکی از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی محسوب میشوند.

 

مزایای آب شیرین کن کشاورزی

آب شیرین کن کشاورزی مزایای خیلی زیادی دارد و از ویژگی های خاصی برخوردار است. همین مزایا و ویژگی ها باعث شده اند این دستگاه به شدت پرکاربرد و پرطرفدار شود. در زیر به چند مورد اشاره شده است.

  • نصب و راه اندازی آسان و راحتی دارد.
  • به کمترین فضای ممکن برای نصب نیاز دارد.
  • میزان آب تصفیه شده را نمایش می دهد.
  • از سدیمی شدن خاک جلوگیری می کند.
  • عناصر سمی و ترکیبات آنیونی آب را از بین می برد.
  • جنس بدنه آن استیل است.
  • به قطع خودکار در شرایط اضطراری مجهز است.
  • توانایی کار در ساعات طولانی و به صورت بلند مدت را دارد.
  • با شرایط مختلف جوی سازگار است و در هر آب و هوایی کار می کند.
  • خروجی آب ثابت است.
  • شوری آب را کاهش می دهد و تا حد زیادی از بین می برد.
  • تمامی ناخالصی ها و مواد آلاینده موجود در آب خام را از بین می برد.
  • باعث رشد بیشتر و بهتر محصولات کشاورزی می شود.
  • دارای پمپ فشار قوی استیل است.
  • دارای یک فیلتر شنی بزرگ یا پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل می باشد.
  • PH آب را تنظیم و مدیریت می کند.
  • در تولید محلول های غذایی هیدروپونیک استفاده می شود.

 

در کارخانجات نساجی برای تولید منسوجات آب بسیار زیادی مصرف می شود . بنابراین فاضلاب زیادی نیز تولید می کند. فاضلابهای صنایع نساجی دارای رنگ در دامنه های مختلف و با آلودگی های متفاوت هستند . فاضلاب کارخانجات نساجی یکی از آلوده ترین فاضلاب ها در بین صنایع است یکی از مهمترین آلودگی فاضلاب های نساجی رنگ که تجزیه آن دشوار است . فرآیند رنگرزی یکی از مهمترین قسمت ها در بخش تولید منسوجات است . رنگ ها و مواد شیمیایی که در تولید منسوجات استفاده می شود با فاضلاب مخلوط شده و علاوه بر ظاهر نامطلوب و اثر سمی دارند ، در صورت عدم تصفیه و تخلیه آن به محیط زیست باعث آلودگی خاک ، آبهای سطحی و زیر زمینی می شود بنابراین تصفیه فاضلاب های نساجی برای حفظ اکوسیستم و برگشت وبازیافت آن برای مصارف کشاورزی و یا استفاده مجدد در خطوط تولید یک امر بسیار ضروری و حیاتی است.

 

اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) (به انگلیسی: Reverse Osmosis ) فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *