مولکول ازن سه اتمی اکسیژن است که به دلیل ساختار ناپایدار آن ، به سرعت واکنش میدهد و بسیار ناپایدار است.

مولکول ازن چیست؟

مولکول ازن سه اتمی اکسیژن است که به دلیل ساختار ناپایدار آن ، به سرعت واکنش میدهد و بسیار ناپایدار است.

مولکول ازن پس از واکنش به یک مولکول اکسیژن و یک اتم اکسیژن نوزاد تبدیل میشود که به سرعت واکنش می دهد.به همین دلیل ازن یکی از قویترین مواد استریل کننده، از بین برنده باکتری ، ویروس و بو در جهان است.

تولید ازن در طبیعت به دو روش انجام می‎شود که عبارتند از :

  1. اشعه ماوراء بنفش خورشید
  2. رعد و برق

لایه ازن از طریق اشعه ماوراء بنفش خورشید به وجود می‎آید.اساس کار دستگاه ازن ساز نیز می‎تواند نور uv و یا ولتاژ بالا باشد.

در روش uv با تاباندن لامپ های uv به اکسیژن ورودی داخل راکتور ، ازن تولید می گردد ؛ این روش ابتدایی ترین روش تولید ازن میباشد.

در روش تخلیه الکتریکی ، دو الکترود با اختالف ولتاژ بالا تعبیه میگردد ؛ اکسیژن از بین این دو الکترود عبور میکند و بین این دو الکترود قوس الکتریکی به وجود می‎آید و مولکولهای اکسیژن به ازن تبدیل میگردند.

شکل شماتیک نحوه عمل در رآکتور تولید ازن

شکل شماتیک نحوه عمل در رآکتور تولید ازن

روش تخلیه الکتریکی از دو جهت نسبت به روش ماوراء بنفش برتری دارد.

اول آنکه در روش ماوراء بنفش، میبایست به صورت دوره ای لامپ uv تعویض گردد و این موضوع هزینه ی جاری زیادی را بر مصرف کننده تحمیل میکند.

ضمن آنکه برتری دستگاههای ازن ساز به کاهش هزینه های جاری و عدم نیاز به اپراتور و می باشد.

دومین دلیل برتری روش تخلیه الکتریکی که مهمتر از دلیل اول شمرده می شود، نسبت ازن به اکسیژن در خروجی دستگاه ازن ساز است.

هر چه خلوص ازن در خروجی دستگاه بیشتر باشد ، میزان حلالیت گاز ازن در آب نیز افزایش مییابد.

به عنوان مثال با افزایش میزان خلوص از ۱ درصد به ۱۰ درصد ، میزان حلالیت ازن در آب ۶ برابر میشود.

مولکول ازن چگونه کار میکند؟

ازن بر اساس اکسیدکنندگی عمل می و کند به دلیل ناپایداری دارای خاصیت اکسندگی قوی میباشد.
زیرا اتم اکسیژن نوزاد عالقه مند است عدد اکسایش خود را دو واحد کاهش دهد ، در نتیجه دیگر مولکولها را اکسید می کند.

ازن میتواند بو، رنگ، کدورت و میکروارگانیزمهایی چون ویروس، قارچ و باکتری را اکسید نموده و این ویژگی ازن باعث شده به عنوان ماده ای برای تصفیه در زمینه های مختلفی چون تصفیه خانه های صنعتی امیدنی،آب آش بسته بندی ،استخر های شنا، مرغداری، دامداری و نساجی استفاده شود.

مهمترین فایده ازن را ویژگی تمیز بودن آن است، بطوریکه تقریبا محصول جانبی تولیدنمیکند.

از طرفی ازن دارای بوی تند و قابل تشخیصی است و از این رو غلظت های اندک آن نیز قابل درک است و این باعث ایمنی کارکرد با گاز ازون می شود.


شرکت آوین گستر البرز با بیش از یک دهه فعالیت و تلاش در زمینه ی ساخت، طراحی، (UF) اولترافیلتراسیون ، (RO) ، نصب و راه اندازی سیستم های تصفیه آب،(O ازن( ۳ ، (CL پکیج کلریناتور( ۲ (UV) ضدعفونی به روش اشعه ماورا بنفش استخرو….آغاز نموده است. رویکرد کیفیت گرا،احترام به مشتری،توجه ویژه به منابع انسانی و سرمایه گذاری بر تحقیق و توسعه موجب پیشرفت این شرکت گردیده است.

۰۲۶۶۳۱۸۴۲۰


غلظت درست ازون چقدر است؟

مقدار مناسب ازن وقتی است که تمام ازن تولید شده مصرف شود و غلظت ازن باقیمانده پائین تر از سطح مجاز باشد.

حد مجاز غلظت ازن برای موجودات زنده مختلف، متفاوت است.
به عنوان مثال ppm 12.0 حد مجاز ازن در آب برای شناگریست که ۲ ساعت شنا میکند و غلظت ppm 2.0 غلظتی است که باید محیط را تخلیه کرد.

چگونه میتوان سطح ازن را تعیین کرد؟

ابزار اندازه گیری زیادی برای تعیین میزان ازن در آب و هوا موجود است که میتوانند مقدار آن را در حد پی پی ام و پی پی بی اندازه بگیرند و حتی کنترل کنند.

عمر ازن چقدر است؟

ازن به محض تولید در ازن ساز و رهایش در محیط دوباره طی فرآیندهایی از قبیل واکنش با باکتری ، واکنش با مواد آلی و معدنی از بین می‎رود.

علاوه بر این ازن نیمه عمری دارد به این معنی که هر میزان ازن باقی مانده ای پس از یک زمان مشخص طی فرایند واپاشی طبیعی به میزان نصف اولیهاش به اکسیژن تبدیل میشود.

نیمه عمر ازن چقدر است؟

به دلیل پایین بودن نیمه عمر ازن ( حدود ۱۵-۳۰ دقیقه در آب ) برای تصفیه آب ، ازن باید در محل مورد نظر تولید شود زیرا بلافاصله بعد از تولید متالشی می‎شود؛ البته حتی نیمه عمر آن در عمل از این حد نیز کمتر است و به عواملی از جمله دما، پی اچ ، میزان آلودگی و غلظت ازن بستگی دارد.

آیا ازن مضر است؟ تاثیرات آن چیست؟

ازن در غلظت های بالا برای انسان در تنفس مضر است و موسساتی برای ماکزیمم غلظت قابل قبول آن مقادیری را گفته‎اند که این غلظتها بیشتر از
آستانه بویایی غلظت ازن است یعنی قبل از رسیدن به آن غلظتهای مجاز، وجود ازن قابل تشخیص از لحاظ بو خواهد بود.

هنگامی که افراد در مواجهه با غلظت بالای ازن قرار میگیرند ممکن است احساس خشکی در گلو و دهان، سرفه، سردرد و یا گرفتگی سینه کنند.

علاوه بر راههای پیشگیری و کنترل ، بطور مثال میتوان در جاهایی که ازن ساز در سایز بزرگ استفاده میشود، دستگاههایی برای تخریب ازن مازاد نیز پیش بینی و تعبیه کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *