فیلتر کارتریج صنعتی چیست؟

فیلترهای کارتریج یکی از روش‌های فیلتراسیون برای حذف ذرات جامع معلق از آب هستند. غلظت مواد جامد معلق به دلایلی مانند روان آب‌های سطحی و لوله‌های پوسیده در آب افزایش پیدا می‌کند. این آب در نهایت تغییر رنگ پیدا می‌کند و نمی‌توان از آن استفاده کرد. اگر از این آب‌ها استفاده شود موجب گرفتگی و خراب شدن تجهیزات صنعتی می‌شود و عملکرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، در دستگاه‌های تصفیه آب کارخانه‌ها برای اطمینان از تمیز بودن آب از فیلتر کارتریج صنعتی استفاده می‌کنند.

 فیلتر کارتریج صنعتی چیست؟ 

فیلترهای کارتریج در محفظه هایی قرار می‌گیرند تا مواد جامد معلق را از جریان آب خوراک از بین ببرند. این فیلترها بسته به کیفیت آب خوراکی که قرار است عملیات فیلتراسیون را روی آن انجام دهند، معمولا ۳ تا ۶ ماه عمر می‌کنند. طول عمر مخازن این فیلتر‌ها به‌طور متوسط بین ۳ تا ۱۰ سال است، اما مخازن بزرگ‌تر در مقایسه با مخازن کوچک‌تر قابلیت استفاده طولانی‌تری دارند.

 

چرا باید از فیلتر کارتریج استفاده کرد؟

معمولا در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی که با هدف کاهش پارامتر TDS فعالیت می‌کنند، وجود ذرات معلق می‌تواند منجر به افت عملکرد سیستم شود. بطور مثال در سیستم‌های آب شیرین کن اسمز معکوس RO وجود ذرات جامد معلق و یا بالا بودن شاخص‌هایی مثل کدورت باعث فولینگ یا گرفتگی غشاهای RO می‌شود. پس لازم است این ترکیبات طی فرایند‌هایی که به پیش تصفیه معروف هستند حذف شوند و یا تا حد استاندارد مورد نیاز RO کاهش یابند. کارتریج فیلتر یکی از واحد‌هایی است که در پیش تصفیه RO با هدف کاهش پارامتر‌های آلاینده نظیر TSS و NTU استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد فیلتر کارتریج صنعتی

فیلتر کارتریج از فرآیند فیلتراسیون مکانیکی استفاده می‌کنند و به‌صورت فیزیکی از جریان مواد جامد داخل آب جلوگیری می‌کند. این نوع فیلتر از منافذ کافی با اندازه میکرونی برخوردار است تا به کاربر اطمینان دهد، آب را بدون هیچ‌گونه مواد معلق به پایین دست منتقل می‌کند.

مکانیسم عملیات تصفیه در این فیلتر‌ها به روش انتها بسته یا در اصطلاح Dead End است و آب تحت فشار مشخص (حدود ۲ تا ۴ بار) از میان فیلتر عبور می‌کند ولی ذرات جامع معلق با اندازه‌ بزرگتر از اندازه حفرات فیلتر امکان عبور پیدا نمی‌کنند و درون فیلتر باقی می‌مانند. لازم به ذکر است که این فیلترها با اندازه حفرات متفاوت و برای کاربردها و مصارف متفاوت ساخته می‌شوند.

 

فیلترهای کارتریج دارای ویژگی‌های است که به خاطر همین قابلیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. برای پیش تصفیه و تمیزکردن
  2. فیلتر آب ورودی
  3. فیلتراسیون آب صنعتی
  4. فیلتر آب استخر
  5. فیلتر کردن مواد غذایی و داروها
  6. فیلتر ذرات در پالایشگاه‌ها
  7. شفاف سازی مایعات و ترکیب کردن آنها
  8. فیلتراسیون شیمیایی آبکاری

فیلتر تصفیه روغن یکی از انواع فیلتر کارتریج صنعتی بوده که در ابزارهای صنعتی به کار می‌رود. این ابزارها به مرور زمان برای اینکه سرعتشان افزایش پیدا کند به روغن کاری نیاز دارند و این روغن‌ها احتمال دارد که گرد و غبار داشته باشند.

به همین علت باید از فیلتر روغن استفاده شود تا این آلاینده‌ها قبل از اینکه وارد این ابزارها شوند از فیلتر عبور کنند.

در مواردی از فیلتر کارتریج استفاده می‌شود که مواد معلق در آنجا کمتر باشد.

این فیلترها در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. فیلتر دیگری که به مرور زمان در اثر به دام انداختن ذرات دچار گرفتگی خواهد شد هم فیلتر اسفنجی نام دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *