اسمز معکوس (یا گذرندگی وارون) Reverse Osmosis فرایند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌تراوا برای تولید آب خالص و حذف یون‌ها، مولکول‌ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می‌شود.

تفاوت دستگاه تصفیه آب صنعتی با تصفیه آب خانگی

در این مقاله می خواهیم به تفاوت دستگاه تصفیه آب صنعتی با تصفیه آب خانگی بپردازیم.

تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

همان طور که می دانید در سیستم های ساده تر مانند خانه ، از فرآیند فیلتراسیون ساده (خانگی) بهره می گیرند.

در این فرآیند فیلتراسیون آب ، فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مثل ذرات گل و لای ، لجن ، شن و ماسه ، زنگ لوله ها و کلر از آب جدا شده و از بین می رود.

اما در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) با استفاده از یک غشاء نیمه تراوا غیر از جدا کردن ناخالصی های ذکر شده ی مخلوط در آب تمامی مواد شیمیایی و آلودگی های محلول در آب مانند :

میکروب ها ، باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها ، نیترات ، سموم کشاورزی و آفت کش ها ( سم آرسنیک ) ، کیست ، نمک ، آهک ، فلزات سنگین مانند سرب و… را نیز از آب جدا می شود .

این عمل باعث کاهش سختی و سنگینی آب شده به عبارتی دیگر  EC , TDS  آب را پایین می آورد .

در حقیقت هنر اصلی طراح این سیستم این است که با استفاده از ساده ترین و ارزان ترین راه و ابزار بالاترین دقت تصفیه آب را ارائه دهد.

غالبا این موارد برای حصول این تفکر طراحان از فرایندهای موجود در طبیعت تقلید کرده و با بهینه سازی آن ، موارد مصرف را فراهم می کند در واقع این مسیر اکثر صنعت گران است.

مثالی در این رابطه

در اکثر کامپیوتر های امروزی برای کوچک تر کردن قطعات و در نتیجه کمتر هزینه کردن مواد اولیه قیمت نهایی پایین تر از کامپیوتری های نسل قدیم است و این را هم می دانیم که کارآمدی کامپیوتر های جدیدتر همیشه بهتر بوده است!

مثال های متعددی وجود دارد بر تایید این نوشته ؛

مانند بهتر بودن سیستم الکترومغناطیسی نسبت به مغناطیس مگنت ولی ارزان تر بودن آن که دلیل آن به وجود آوردن نیروی مغناطیسی بدون استفاده از مگنت گران قیمت است و به جای آن از نیروی برق بسیار ضعیفی استفاده می شود .

همچنین مشکل ضعیف شدن مگنت به مرور زمان را هم نخواهیم داشت.


شرکت آوین گستر البرز با بیش از یک دهه فعالیت و تلاش در زمینه ي ساخت، طراحی، (UF) اولترافیلتراسیون ، (RO) ، نصب و راه اندازي سیستم هاي تصفیه آب،(O ازن( 3 ، (CL پکیج کلریناتور( 2 (UV) ضدعفونی به روش اشعه ماورا بنفش استخرو….آغاز نموده است. رویکرد کیفیت گرا،احترام به مشتري،توجه ویژه به منابع انسانی و سرمایه گذاري بر تحقیق و توسعه موجب پیشرفت این شرکت گردیده است.

شماره تماس : 02636318420

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *