به طور کل اینطور گفته می شود که پیش تصفیه آب ورودی ساختمان به عملی گفته می شود که طی آن در درب ورودی ساختمان یک تصفیه آب نصب می شود که اصطلاحا به آن فیلتراسیون گفته می شود. این دستگاه ها معمولا نسبت به دستگاه های تصفیه شهری دقیق تر عمل می کنند و آب را از املاحی که گفته شد پاکسازی خواهند کرد.

پیش تصفیه آب چیست و چه اهمیتی دارد؟

سیستم پیش تصفیه آب چیست؟

سیستم پیش تصفیه به سیستمی گفته میشود که توسط آب شیرین کن صنعتی دیگری در کنار دستگاه اصلی انجام می‌گیرد. این دستگاه‌ها آب را که هنوز برای تصفیه نیاز به پاکسازی بیشتر دارد، تصفیه می‌کنند و از طریق فیلترهای جذب قوی عناصر خطرناک و املاح نامطلوب آب را به خود میگیرند. این فیلترها از جنس الیاف گیاهی مخصوص هستند که از قدرت جاذبه بالایی برخوردارند. این سیستم ها دارای اهمیت بالایی است.

 

اهمیت استفاده از این سیستم ها 

با یک مثال ساده به اهمیت بالای این سیستم ها را به شما خواهیم گفت. در تصفیه آب شهری در تصفیه خانه ها برای حداقل بودن عملیات تصفیه آب در سازمان‌های تصفیه شهری، عامل دیگری وجود دارد که منجر به آلودگی آب می‌شود و آن فرسودگی شبکه‌ی آبرسانی شهری است. لوله‌های فلزی معمولاً پیش از مدتی دچار رسوبات میشود و در انتها تمامی لوله های شهری دچار هزینه های بالایی میشوند. از این رو اگر پیش از ورود آب به این لوله ها از سیستم های پیش تصفیه برای گرفتن سختی آب استفاده شود از این مشکلات پیش گیری میشود.

در موارد دیگر نیز پس از طی مدتی از فعالیت تاسیسات صنعتی و فرآیند انتقال آب، املاح موجود در آن موجب رسوب ‌گذاری در لوله و اتصالات خواهد شد. این امر موجب شده تا استفاده از پیش تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب صنعتی در تاسیسات بسیار لازم و ضروری میباشد. به طور کلی یکی از اهمیت های مهم استفاده از این سیستم ها کاهش رسوب در سیستم آبرسانی است.

یکی دیگر از موارد اهمیت استفاده از این سیستم ها پیش از ورود آب به دستگاه آب شیرین کن نمک ها هستند. به دلیل وجود نمک‌های محلول در آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی، محل‌ های عبور آب از غشا دچار گرفتگی و به اصطلاح انسداد می شود. از مواد شیمیایی مهم در تصفیه آب صنعتی ro آنتی اسکالانت anti-scalant است.

دستگاه تصفیه آب صنعتی با بهره بردن از تکنولوژی اسمز معکوس بهترین نوع فیلتر و تصفیه آب ro محسوب می گردد. برای مانع شدن از ته نشین شدن املاح و رسوب املاح بر روی سیستم آب ورودی باید تصفیه آب صنعتی ro از طریق تزریق میزان دوز متناسبی از آنتی اسکالانت تنظیم شود. عدم بهره بردن از این ماده حیاتی سبب آسیب جدی به دستگاه تصفیه آب صنعتی شده و باعث کاهش شدت جریان آب خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب خواهد شد.

 

پیش تصفیه فاضلاب چیست؟

در حالت کلی در تصفیه فاضلاب تلاش میشود تا مواد جامد معلق، فلزات سنگین و مواد آلی و میکروارگانیسم ها و باکتری های مضر تا حد امکان از پساب های صنعتی و بهداشتی حذف شود. در نهایت کیفیت فاضلاب به درجه ای میرسد که امکان ورود به محیط زیست یا استفاده مجدد از آن در کشاورزی و باغبانی یا صنعت را بدست می آورد. در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی اولین گام در نظر گرفته شده برای افزایش کیفیت فاضلاب و تصفیه آن، پیش تصفیه می باشد. پیش تصفیه به مرحله ای گفته میشود که برخی مواد جامد معلق با اندازه های نسبتا بزرگ و فلزات سنگین به روش های شیمیایی و فیزیکی تا حد امکان از پساب ها جدا شده و شرایط برای تصفیه بهتر فراهم میشود. در این گام از تصفیه از تجهیزات پیشرفته استفاده نشده و خروجی آن نیز با استانداردهای ورود به طبیعت فاصله زیادی دارد.

 

جلوگیری از آسیب به دستگاه های تصفیه

هر اندازه آلاینده ها در پساب ها بیشتر باشد، به همان اندازه نیز ذرات ته نشین شده روی غشاها و فیلترها بیشتر خواهد شد. با تجمع زیاد مواد آلاینده روی غشاها لازم است تعداد دفعات شستشو و تمیز کردن آنها نیز بیشتر شده و این می تواند به مرور بر کاهش طول عمر آنها تاثیر زیادی داشته باشد. این مسئله مخصوصا در پیش تصفیه آب که نیاز به فیلتر شنی و کربنی بسیار زیاد می باشد، اهمیت خود را نشان می دهد.

علاوه براین، فلزات سنگین موجود در پساب ها به مرور باعث رسوب گذاری در تجهیزات مختلف تصفیه خانه ها میشوند و در نهایت گرفتگی لوله ها و خرابی را به همراه خواهند داشت. با همین دلیل با کمک روش های مختلف از قبیل ته نشینی و استفاده از مواد منعقد کننده تلاش میشود تا از ورود این ذرات به گام های بعدی تصفیه جلوگیری گردد.

پیش تصفیه فاضلاب صنعتی

یکی از مضرترین انواع فاضلاب که ورود آنها به طبیعت و نفوذ به سفره های آب زیر زمینی می تواند یک تهدید جدی برای سلامت انسان و طبیعت به شمار رود، فاضلاب های صنعتی می باشند. به طوریکه در چند سال اخیر تمام کارخانجات و واحدهای صنعتی مجوز تخلیه فاضلاب بدون تصفیه را به درون طبیعت ندارد. به همین منظور در صنایع مختلف ابتدا پیش تصفیه صورت میگیرد و سپس به روش های بیولوژیکی و شیمیایی نیز پساب ها به استانداردهای مطلوب میرسند. از جمله روش های پیش تصفیه فاضلاب صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از حوضچه های ته نشینی برای صنایع تولید سرامیک، سنگ های صنعتی، مواد معدنی و صنایع تولید کاغذ و قند و شکر
  • استفاده از مواد منعقدکننده برای جمع آوری ذرات کلوئیدی موجود در پساب های کارخانجات تولید مواد آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و تولید روغن
  • یکنواخت سازی در فاضلاب صنایع مختلفی از قبیل تولید آفت کش ها، داروسازی و محصولات تخمیری
  • تنظیم ph در فاضلاب هایی که مقدار ذرات چربی و روغن در آنها بیش از حد استاندارد می باشد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *